Wednesday, April 13, 2011

dengki tadi sudah hilang sedikit. entah. baru saja tadi kedengkian tiba2 meletus di hati sy yg hina ini.. sebaik dikhabarkan tentang seorang rakan sy yang baru disahkan pregnant itulah puncanya. mungkin juga bertitik tolak dari faktor2 lain,maksudnya bukan pregnant saja yg menyebabkan sy jadi dengki pada dia. baik atau burukkah dengki ini? astaghfirullah al-'azim..

di usia ini ; sweet 25, lazimnya persoalan seperti ini pasti diterjah orang. "bila nak menikah" atau yg serupa itu. susah juga berbahasa-bahasa puitis seperti ini.. hehe :). sbnrnya org kan kena la fikir pasal hati orang lain. org tu mesti terasa bila org duk2 tanye bile la nk kawin. sy yg rsenye baru nak menginjak umur dewasa ni(aduh perasannye) takla terasa sampai maksima.tapi klu ditanya pd org yg umurnya lebih dari sy, sy paham mesti die sedih bile org tnya dia mcmtu.. sbb sy pun 'in a same boat' dengan dia.

sape yg xnak kawin. sape yg xnak ada zuriat sendiri?

adik sy sendiri(bukan seibu sebapa,tapi ikatan kuat seperti adik kandung sendiri) Alhamdulillah sudah juga pregnant. baru saja kawin dah dapat rezeki anak. jeles jugak.

Tapi kalau dengki2 kan, dah tu rezeki yg Allah tulis untuk dia..ko kenapa nak jeles pulak?... umurnya baru 23. kawin dan dapat anak dalam tahun yang sama. untungnye die. Dan tentang rezeki kita, kita manalah tahu kan. Janganla awal-awal lagi sudah pun buruk sangka dengan Allah. Kalau ada rezeki kita dari Allah, insya Allah adalah nanti. "kun fayakun" = jadi,maka jadilah dia... 

Rasanya jika di umur 23 itu, sy pasti tidak dpt menjaga kandungan tersebut dengan sebaik-baiknya. sy rasa sy tidak mampu. yela. masa tu di tahun 3 pengajian. dahulu sy sbenarnye merancang untuk kahwin di akhir pengajian iaitu di usia 23 atau pun 24. Namun, Allah lebih tahu apa yang terbaik untuk sy.

Allah beri kita apa yang kita perlu bukan apa yang kita mahu.  terasa banyak nikmat yang sudahpun Allah beri,tak terhitung segalanya. nikmat utk berumahtangga belum masanya lagi. xmengapa. nikmat lain sudahpun terlalu banyak. nikmat hidup, nikmat mempunyai kerja yang terjamin, nikmat ukhuwwah yg tidak putus2, nikmat bercakap, nikmat melihat..dan macam-macam lagik. Alhamdulillah. terima kasih banyak2 ya Allah.. bermacam-macam nikmat,cuma diri yang tidak tahu untuk berterima kasih kepada yang Maha Pemberi. tidak pernah rasa cukup dengan apa yang sudah pun ada. tidak tahu untuk berterima kasih (bersyukur).. tidak sedar diuntung..

semoga adik sy tu baby nya selamat semuanye. klu sy, pastinya tidak dapat melakukan apa yg terbaik pada kandungan, ilmu mendidik yang masih kurang serba serbi. tak nak juga sy zalim pada baby sendiri.

p/s : debu86 masih dgn sikap lamanya juga nampaknya. bila nak melakukan perubahan?

No comments: