Wednesday, October 7, 2009

<<< Cerita 1 (DUA)>>>…

Nadirah yang tetiba menyusul entah dari pelusuk mana duduk bersimpuh di hadapan kami. Tersenyum tersipu-sipu pula dia ni.

Bagus la ustazah ko yang bagi list cita-cita tu. Itu membuka ruang baru untuk murid-murid merencana dan meluahkan sedikit sebanyak apa yang mereka nak jadi bila besar nanti. Bila dah senaraikan baru le nampak hala tujuan sikit.Kalau nak lebih berkesan, tulis dan tampal besar-besar kat dinding or tempat yang kita biasa tengok. Baru lekat dalam hati. Baru kuat pasak pada tindakan. Korang setuju tak?

Setuju, Dr Minnie!...

Ha ha…

Nini mengeleng rasa diri ter’kena’. Dia tidak melayan usikan sahabat-sahabatnya , sebaliknya berbalik kepada soalan yang diajukan Zati kepada Poo sebentar tadi. Ketua raja sorak dah mula buat ‘kerja biasa’ dah. sapa lagi kalau bukan Nisa. Nampak pendiam, tapi bila start bersuara, tak kering gusi la kami. Sambil mengerutkan lagi kedua dahinya dan mencebekkan mulutnya ke tepi.

Boleh tahan jugak ko nak jadi stewardess eh Poo?

La ilaha illallah budak ni, cepatnye ko lupa. Ke mana dah ko pegi ni? Wajah buat-buat comel and mata mula nak pandang Poo , (Zati understand that a sign shown maybe something goes into Poo’s mind). Tu le aku duk tanya ko tadi, fikiran ko menerawang katne dah ni..

Cik Minnie, soalan saya kepada cik ; camne cik leh masuk bidang perguruan ni? Zati menanya sambil memperagakan gaya seorang wartawanita.

Syukur pada yang Allah Maha Kuasa, Allah lorongkan jalan tu. Entah. Faktor terbesar masuk maktab ni, mak abah aku yang prefer aku jadi guru. Tapi lama2 aku rasa suka maktab. Ye lah, mak ayah kan tahu apa yang terbaik untuk anak-anak mereka kan? Masa kecik dedolu memang aku ada berhajat nak jadi guru sikit sebanyak, tapi nampaknya betul2 la taqdir Allah aku jadik guru.

Alhamdulillah. Aku rasa mendidik tu kena la dengan jiwa aku. Walaupun ada orang cakap, jadi cikgu ni takdenya boleh jadi jutawan. Sambung Poo.

Korang semua crita la skit, maza tasy'uru bi hazal ma'had? Aku actually rasa syahdu la nak tinggalkan MPI ni, ujar Nini.

Ngeee.. Pandai jugak ko kecek Arab eh? Bagus-bagus . Nanti leh ajar aku.. So, how do u all feel to our MPI?). giliran suara Nadhirah pula..

I feel very2 good (macam iklan ntv7 pulak dah). Aku suka dengan macam-macam. Jeng jeng jeng. Suka dengan orang? Ha ha. Only me knows. Suka amat dengan bi'ahnya. Culture Islamic la kot sesetengah orang cakap. Untuk mendidik diri aku sendiri , antibodi aku xkuat sangat. Bakteria dalam badan susah nak mati la. Jadi dengan bi'ah yang islamik ini, secara automatik , sedikit sebanyak aku terdidik. Kalau xda bi'ah camni, mudah le aku nak terabai nih..Nak harapkan diri sendiri, ermmm...

Nini : Kecek Arab? Aku tibai je. entah tul ke tak uslub Arab aku tuh. Ha ha..
Teringat aku kat Ustaz Khairul Anuar yang buat kelas Arab petang2 kat sekolah aku dulu. Wajah dia yang manis-manis ala orang Arab tu. Ustaz aku tu dulu belajar kat Morocco (Maghribi).

“Ustaz aku tu punya fasih lahjah kat sana, sampai dia bawak barang2 balik Malaysia naik flight yang nak dekat beratus2 kilo tu, free je. Tak kena charge pun. Dia pandai bahasa sana. Komunikasi dan bahasa. “Orang yang berjaya kuasai bahasa dan komunikasi, dia beruntung.”
Cumanya.. bab komunikasi juga yang boleh bawak dunia berpecah belah, suami isteri bercerai-berai, persahabatan jadi renggang bahkan boleh putus!

Jika kena dengan caranya, jika kena pada adabnya, tentu Berjaya wujudkan komunikasi yang berkesan. Diri akan rasa bahagia.

Teknik pengajaran Bahasa Arab dia sangat sangat berkesan. Anak murid dia termasuk aku jadi paham la pada fi’el-fi’el ni.. Camna Fi’el Madhi tu, bila kita tukar ke Fi’el Mudhori’. Dan apa wazan bagi sesuatu fi’el atau sesuatu isim tu. Bila dapat agak wazan, kite mudah untuk agak apa maksud sesuatu perkataan tu. Dah tu, bila tau wazan, senang la nak rujuk kamus sebab kita dah tahu ‘root word’ dia sebelum tu. Tips nak banyak perbendaharaan kata ni. Senang je. Rajin baca buku cerita Arab dan of course la, berdampinglah dengan kamus. Bukan dengan si Khamis ,tau? Huh, ada kaitan ke. Layan je. He he. Better do something than nothing.

Orang zaman sekarang ni duk semangat sangat untuk bagi anak-anak mereka pandai cakap bahasa Inggeris , tapi xde keinginan yang besar kalau anak mereka pandai membaca jawi dan pandai Bahasa Arab. Kecewa, kan? Ramai yang terkejar-kejar nak kuasai bahasa Inggeris, tapi bahasa Arab tak ramai orang camtu. Kepentingan tidak lagi dirasakan.

Imam Shahid Hasan Al Banna , pelopor tersohor Gerakan Ikhwanul Muslimin setelah kejatuhan Khilafah Uthmaniah ada menyampaikan dalam amanat dan pesanannya yang berjumlah 10 itu, Hasan Banna menyeru kita agar << Kuasailah Bahasa Arab >>. Juga ada sahabat ku yang mahir berbahasa Inggeris melahirkan responnya yang dia tidak dapat menguasai bahasa Arab. Katanya “ramai yang pandai bahasa Inggeris, tapi xramai yang pandai Bahasa Arab.” . Dan ada yang teringin nak belajar arab tapi stil takde peluang tu.

Tiba giliran Zati..

“Ustazah Wan Rafiqah aku dulu ajar Tasrif punya la semangat. Bagi sesiapa yang free-free nak famous sekelip mata kat sekolah. Senang je. Masa tasmik Tasrif dalam kelas, tu buat2 la xhafal. Konpem kena panggil depan assembly, tasmik kat situ. Ha ha. Malu tu tak usah cerita la. Terimbau si Kartunis kelas aku yang buat muka toye (selamba ) je gi depan masa baca Tasrif kat assembly pagi. Muka tak berperasaan. He he,” Zati ketawa mengekek.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Terjemahan perkataan Arab:

Fi’el Madhi : ~Past Tense~
Fi’el Mudhari’ : ~Present Tense~
Fi’el : ~Verb~
Isim : ~Noun~
Lahjah : ~Dialek~
Uslub : ~Gaya bahasa~. Depends on ayat; boleh juga membawa maksud ~kaedah @ cara persembahan seseorang~.

___________________________________________________________________________