Monday, March 22, 2010

Dialog

Dialog ni spontan. Sy tak pernah merancang cerita ni. Sungguh. Tetiba ayat2 kat atas ni meniti laju saja atas keyboard komputer sy petang ni. Ambil mana yang baik. Abaikan apa yg tidak baik.
**Write on 21 Mac 2010. Evening.

~~ ey girl, nape ko mudah nak kecewa dengan dunia ni?~~
lt;- aku susah dapat n lambat dapat ape yg aku nak, nape org lain senang je dapat? nape aku susah sangat nk dapat??
~~ abis ko ingat orang len yg semudah petik jari boleh dapat tu,senang2 ke dia boleh dapat?Who's know kalau2 dia sebenarnya lebih susah dari kau?
~~ Allah tahu waktu terbaik utk ko dapat apa yg ko nak sejak 3 TAHUN yg lepas.
lt;- Oh yeah. Mudahnye ko cakap.Bukan ko yang kena.Boleh la nasihat macam-macam.Try kau yg kena, kau taulah. Bermacam dugaan utk dapat apa yg aku nak hinggalah sekarang. Bila aku akan dapat?
~~ Ey girl, kau ni jenis gelojoh.
lt;- Ey minachi, watch your mouth! Telunjuk diangkat menuju ke hidung mancung si ~~
~~ Sabar la sikit. Yang susah dapat tu la yang bila kau dapat; kau betul2 hargainye.
~~ Kau rancang ini dan itu. Allah perancang terbaik untuk hidup ko. Ko rancang dan kau gak tak pernah tinggalkan usaha tapi still xdapat. Itu test from Allah khas untuk ko. Kau tak ingat cerita Saidina Ali Karamallahu Wajhah?
lt;- Aku ingat. But, i'm totally kecewa n tertekan. But, i'm not desperate sampai gila-gila nak apa yang aku nak tu. Saidina Ali. Sahabat Nabi yang dimuliakan wajahnya tu. Jika beliau tidak diuji, beliau rasa Allah tidak pedulikan dirinya lagi.
~~ Dah tu, amik iktibar la ey? Sambil menarik kedua-dua jari telunjuk dan ibu jari yang tadinya dirapatkan yang setentang dengan mulut membentuk huruf 'U' memberi isyarat. Smile. Smile.
~~ Kan cantik bila kau dah start senyum. Tu yang sebabkan mat selamba gila tu gila dengan kau dulu. Lesung pipit tarak pun, tapi ada tarikan tersendiri. Asli.
lt;-Please la. Jangan bukak cerita lame. Aku tak suka. Kalau bedtime stories aku suka la. Kau dodoikan aku masa aku nak tidur. Bertuah la suami kau nanti. Isteri dia ni romantik jugak. Gila punya garang tapi hati lembut betul.
lt;- Ey Miss Bully, sy bukan mangsa awak. Jari telunjuk digerak kanan dan kiri.Dan Asli asli jangan buat main. Bahaya. Silap-silap ada orang Peribumi dendam kat aku. Naya aku.
~~ Dah, dah dah... Kawin? Ngeri la. Aku belum ready la untuk jadi isteri. Takut kecewakan die ngan kata2 aku yang tajam dan 'sedikit' laser ni,haru biru hidup dia nanti. Sambil tangan menekan klac menukar ke gear satu. Mereka tiba di traffic light yang menuju ke UKM.
Sahabat yang berterus terang untuk kebaikan sahabatnya bukan mudah untuk dimiliki. Dia x nak berlapik kata dalam hal yang begini. Terus terang dalam bahasa lebih mudah. Jika bimbang ada yang terluka atau terasa ati sampai bila manusia akan jadi insan yang lebih baik dan akan semakin baik? Saudara mara duduk mengumpat kat belakang kerana keburukan saudaranya sedarah daging tu. Sampai bila ia akan selesai? Tidak puas hati, just say it.
lt;- Kita nak pergi mana ni?
~~ Kan kau nak ke rumah mak saudara kau di Nilai. Aku hantarkan kau ke komuter. Aku nak ke Perpustakaan UKM. Cari material sikit. Tak pasal-pasal karang tergagap-gagap masa presentation Sastera Bahasa Arab minggu depan.

lt;- Best apa. Kan Si Hanan Marzuki tu ada. Dia boleh tolong kau punya la. Aku dengar dia ada minat kat budak kelas kau. Kau tau sape?
~~Entah. Takde masa nak sibuk-sibuk gosip hal tu. Aku nak belajar la.
lt;- Aku rasa kau kenal sangat orang tu..
~~ Yeke. Budak pempuan kelas aku, of course la aku kenal. But, girl mana pulak yang dia sangkut tu?
lt;- Aku cerita nanti la.
~~ Ok. Gear difreekan di laman bawah stesen Komuter UKM. Memang punya gila sempit. Bila la nak tambah baik pulih ni?
lt:- Thanks for ur advice. i'm appreciate on it. Hati2 tau.
~~in sya Allah. 'Afwan. I'tan binafsik. Fi amanillah. Assalamualaikum.
lt;- Wa'alaikumussalam. Emm..
~~ What?
lt;- You're the person yang si Hanan budak Kacamata tu suka.
~~ Huh? Mujur kereta sudah dimasukkan gear satu.Perlahan-lahan kereta tu bergerak. Gear dua pula. Si ~~ lantas merenung lt;-.
lt;- Rilex ya. We'll meet then. Sanaltaqi fi waktil akhor in sya Allah. Jangan ada orang sembap mata tak boleh tidur malam ni sudah la.
~~ Menyempat lagi kau ni. Dah la. Pergi la. Lepas komuter aku tak tau. Dah la nak tunggu 1 komuter ke 1 komuter tu punya la lama. Assalamualaikum
lt;- Wa'alaikumussalam.
~~ Hanan? Nada tanpa suara. Cepat-cepat cermin tingkap dinaikkan.
Memang kelu. Sesunyi dalam kereta Myvi itu menyusuri simpang kiri menghala ke Universiti Kebangsaan Malaysia.

P/s : Dialog antara ~~ and lt;- sy tak berniat untuk namakan. Dua orang sahabat baik. But, Hanan is special name. Nama sorang anak murid sy yg sgt suka mengusik sy untuk selesaikan misi komplot dengan kawan dia sorang lagi nama '?' . Dulu kerap Hanan dengan dialog sebegini ; Ustazah,mintak no telefon suami Ustazah boleh?sambil menyeringai gigi arnabnya. Ey Hanan, ustazah belom kawin lagi la.
WALLAHUA'LAM
** lt;- tu sebenarnya <-. But, html broken. Bila undo, yg kluarnya lt;-. So, kekal dengan lt;- la.

No comments: