Sunday, March 21, 2010

Barang seken hen pun okey ape

Assalamualaikum..

Mode emosi: Better than last night

***Henfon
Henfon Sony Ericsson K601 i yang aku beli tu lebih kurang dalam waktu yg sama roommate aku beli juge. Kami same2 beli untuk guna broadband post-paid dalam Ogos 2008 dulu. Roommate aku beli yang ori di Kelate dan aku beli yang seken hen di Kuantan. Harga RM 330 included wayar USB die. Did it worth or not ey? Tapi sampai sekarang still elok dan speaker dia bukan kemain lagik kuat (after dimodified). Sape lagi kalau bukan Si Inche Modify dalam kluarga aku tu la. Henfon tu dah di'wariskan' kat Inche Modify tu sejak tahun lepas lagi. Sebelum ni aku bagi Mak guna. Mak sekarang dah dapat henfon baru. Warna pink colour(warna pink warna kesukaan kak zah;jiran sebelah bilik kat MPI dulu). Alhamdulillah gaji aku tu dapat beli dia henfon baru. Si Inche Modify tu walaupun perangai dia memang lain sikit dari adik-beradik dia yang lain, tapi kalau ada benda yang rosak; bagi je kat dia. In sya Allah akan 'sembuh' punye. Benda-benda yang kami 3 kaum Hawa xbley buat , in sya Allah dia boleh tolong adjust kan.

***Skuter hitam

Skuter aku sekarang tu pun seken hen gak; xmampu la nak beli ori-ori ni. Alhamdulillah ok je. Pemilik sebelum ni perempuan, so elok la lagi skuter tu. Dia baru guna dalam setahun. Aku baru guna dalam 3 bulan, tapi motor dah calar balar. Cuai. Ganas betul. Adik yang bongsu aku tu memang pandai sungguh bab2 teka ni. "Kak, nape calar motor ni?"..Selamba la kakak dia mengontrol.."Anak murid akak yang buat"..(xpasal2, anak murid aku yg kena)..  "Kak, nape yang bawah (tempat letak kaki) tu jadik camni? Emm, dan dia ni memang suka sangat tanya. Curious die memang tinggi. Ada sekali tu, aku tumpang amik wuduk time dia mandi (dia ni baru darjah 4 tau). Dalam pada dia tengah gosok gigi tu pun sempat lagik menanya itu-menanya ini. Aku yang ambik wuduk ni pun jawab la soalan dia tu. Dia cakap"Kak, amik semayang (loghat budak2) semula ke? "Iye, amik semayang mana boleh cakap.", balasku.

I just fell from the bike after sukan sekolah haritu. Careless betul. Motor tu guna baru 3 bulan dah 2 kali jatuh. Kak Ana(jiran sebelah bilik kat MPI dulu) dah pesan masa konvo Darusyifa' dulu; hati2 bawak motor time gi keje.

Alhamdulillah xde pape masa jatuh first time tu, just berdarah kat bibir je. Kena hempap belah kiri. Yang second time paling teruk la dalam pengalaman aku jatuh motor sebanyak 4 kali dalam usia aku 20an ni. Kena hempap belah kiri jugak. Jatuh moto masa turun bukit. Kul 1 lebih masa tu.Petang. Punya curam dan aku brek mengejut. Aku yang memandu , so memang teruk. Ketar seluruh badan after tu. Bleeding banyak kat lengan belah kanan.Lutut and kaki. Cermin kiri memang tinggal batang je coz cermin kiri yang kite nak tengok if ada motor belakang kite, time kite nak masuk ke kiri jalan tu memang tercabut.Tinggal batang je. After jatuh tu, kaki terhincut2 dekat2 dua minggu gak. Solat pun berdiri je coz luka kat lutut, xboleh nak bengkokkan kaki masa nak sujud. If injured kat lutut memang lambat la nak baik. Ibu bapa aku memang aku xbagitau (xnak depa risau kat aku.Aku kena survive hidup sdiri.xmo susahkan mreka lagik).Trauma sekejap bawak motor tapi no choice la. Duit kumpul2 banyak2 sikit, then beli kereta,in sya Allah ada rezki. If ada keta pun aku risau gak; aku ni cuai. Aduhai..Ya Allah harap2 xeksiden kalau ada keta dah nanti.Amin. Kawan2 aku masing2 ada Persona, Myvi..Aku nanti ada *** kot in sya Allah kalau ada rezeki lebih skit.

Petang tu ada program. Alhamdulillah Allah gagahkan aku pergi program tu. Program besar dan aku memang diperlukan untuk hadir. Aku ditaklifkan dalam barisan pimpinan. Kalau tak hadir, memang aku seorang pesalah ! Dan aku takde hal yang lebih utama dari program tu. Dengan keadaan yang baru lepas jatuh dan kaki kanan memang tak berjalan seperti orang normal Alhamdulillah aku pergi juga. Naik 2 bas lompat baru la sampai ke tempat program. Alhamdulillah. Dalam sekitar pukul 4 aku keluar dari rumah. Alhamdulillah dapat la kejar bas lompat yang kedua tu sekitar pukul 7 malam. Alhamdulillah. Kalau xde bas malam tu, xtau la nak tido katne malam tu. First time aku naik bas kat situ. Dan Alhamdulillah ada orang tolong aku masa tu sampai la ke destinasi aku. Dah sampai kawan aku terus bawak aku gi klinik. Cuci luka. Kena suntik kat bahu kiri; dengan doktor lelaki. Masa tu ada assistant die; perempuan. Mati akal masa tu. ##kat situ, doktor lelaki je yg shif masa tu. Doktor perempuan takde##.

Eksiden moto kali kedua dalam hidup; masa tu hujan. Dalam perjalanan dari Gambang-Paya Pulai,Temerloh. Memang aku geram dengan Bas Trans lepas tu. Boleh selamba badak dia pintas lalu. So aku ke tepi(padahal aku dah kat tepi jalan dah).Tetiba 'makhluk besar' dekat ngan aku. Seram jugak. Ape lagi, terus brek. Motor tu terpusing ke kanan(kalau xsilap;xingat dah) secara tak langsung. Masa tu kan jalan licin. Jatuh jugak. Kes yang sama. Cermin kanan kalau xsilap(xsure la kanan or kiri), pecah. Aku step by kat Maran and beli cermin motor baru. Tapi xbeli la yang Yamaha jugak; mahal la. Amik yang biasa je. Syukur takde kereta kat belakang masa tu.

Hati2 la kalau bawak motor tu. Moga selamat sampai ke tempat kerja,kawan2 semua. Fi Amanillah. Fi Ri'ayatillah.

WALLAHUA'LAM
Astaghfirullah

##**Ya Allah, jadikan aku hamba yang baik

No comments: