Saturday, April 18, 2009

APRIL 2009

Assalamualaikum..

Blog yang buat first kalinya ini ku namakan, 'Warkah Buat Aku' dah lama xkeluarkan entri , idea dan buah fikiran yang meminta2 ianya dikeluarkan. Kenapa aku alami kebuntuan idea terutama dalam bidang yang aku suka ni( bidang penulisan)?

Bagi aku penulisan yang baik dan berkualiti perlukan masa..

Harap-harap boleh buat entri baru nanti. Di mana nak cari masa ni? Masa oh Masa..

insya Allah minggu depan, Tajuk yang akan aku ulas dalam kuliah Pendidikan Islam dengan diawasi oleh Ustaz Faridon(Ustaz yg aku sangat hormati) "Adab Mengurus Diri".

Mudah kan tajuk tu? Teori memang mudah,
(If I told something like A, and B and C , so u must act and do like what i say just now lah..) (salah uslub english aku ni, lom pandai2 lagi english).. hehe

dan 'Cakap memang senang, tapi nak buat bukan main susah.!! '

Adab Mengurus Diri adalah berkaitan dengan cara perwatakan dan pembawaan seseorang. Dan setiap orang ada stylo masing-masing. Entah. Tak dapat dinafikan. Kadang-kadang geram atau xpuas hati ngan orang. Argh , jiwa yang kabur dek tumpukan emosi. Tak pandai nak uruskan emosi.

Dan jika kite nak mencari model dan insan yang terbaik dalam pengurusan dirinya. Jawapan aku hanya ada satu!. Rasulullah S.A.W lah orangnya. Tiada orang lain yang lebih layak mengatasi tempatnya. Tiada. Rasulullah sudah lama pergi meninggalkan kite. Namun kasih sayangnya tetap ada bersama kita. Mulianya pekertimu ya Rasulullah.

Tajuk 'Pengurusan Diri' yang aku dapat tu seolah-olah 'memerli' cara hidup aku selama 23 tahun ni. Aku anggap tajuk itu adalah peringatan dan teguran Allah untuk aku. Banyak perkara yang belum cekap uruskan lagi..

Masa adalah kehidupan. Kehidupan diisi oleh masa.

Moga masa mendatang , aku tak gugur di jalan dakwah.

Moga Allah permudahkan ulasan aku tentang tajuk tu Selasa depan.in sya Allah..


WALLAHUA'LAM..

p/s: Buat sahabat2 yg tengah exam tu, just simple word. Jangan putus semangat. Kuatkan usaha. Bukan mustahil untuk kita menjadi orang yg excellent. Yang penting usaha. In sya Allah dipermudahkan Allah.