Thursday, January 15, 2009

Tinggal 11 bulan lagi perjuangan kami di sini..( Aqsaam Al - Awwal)

Dah lama tak menulis rasanya..entah, bukanlah sibuk sangat sekarang ni, lagipun baru je buka semester baru..Bukan nak uruskan negara pun,cuma kena uruskan diri sendiri je..Alahai, Ya ALLAH bantulah kami semua.. Moga2 kerja2 dakwah tetap dapat ku buat walaupun sedikit ,dakwah itu memang dah tugas kite kan. Kalau tak mampu dengan memberi hujah di khalayak, usahalah dengan menulis..kurang2 nanti kalau ALLAH tanya nanti, ade jugaklah usaha kite kan..

Satu lagi, aku nak ingatkan kat diri aku ni, jadilah orang yang berani..contohnya ada seseorang nak cakap sesuatu yang aku tak suka dengor, contoh kritik orang di hadapan orang lain.Kalau kritik senyap2 untuk tujuan muhasabah( berdua je,xpe lah, sebab xkan aibkan orang yg kite kritik tu dihadapan orang lain.)so, my point is beranilah bersuare..Entah, tak suka sangat kritik2 orang ni, melainkan ada sebab lah. Bagi aku semua orang xde lengkapnye. maybe dia ada kelemahan tentang satu2 benda tu , tapi pasti dia ada kelebihan dalam hal2 lain yg kite tak tau.. tak ada manusia yg totally perfect, sebab tu penting tolak ansur dan menerima kelemahan sahabat2 kite tu..

Ustaz Aziz, pensyarah Bahasa Arab kelas aku sem ni..Ustazah Engku pensyarah Ulum Quran & Ulum Hadis, Ustaz Faridon dan Ustazah Zulina pensyarah Pendidikan Islam, Cik Jaflus pensyarah Pend Jasmani aku dan Ustaz Fauzi pensyarah Fiqh Muamalat & Fiqh Munakahat aku.. ALhamdulillah diberi ALLAH lagi nikmat untuk belajar agama di IPIS ni..ni nikmat yang besar..Terima kasih ya ALLAH.. Pimpinlah hati kami untuk mengamalkan apa yang kami dah, sedang, dan akan belajo nih.. Aku amat suka dengar lecturer aku duk cakap2, duk share pengalaman hidup depa dan macam2 la masa dalam kelas ni..bak kata, belajar dari pengalaman orang..entah suka dengar pengalaman orang ni..Belajar menjadi pendengar yang setia..

Moga diberi kekuatan dalam menghadapi pelajaran nih ye..

Sedar tak sedar dah nak habis study kat maktab ni ( moga kite semua batch PISMK dapat grade same2 nanti, amin..in sya Allah..).. Banyak lagi benda yang blom buat kat sini.. Membesar kat sini dah 4 tahun,ALHAMDULILLAH.

IPIS dan sekarang nama barunya, iaitu Institut Pendidikan Guru Malaysia-Kampus Pendidikan Islam masih dalam bi'ah Islamiyah dan masih dalam tarbiyah. Medan latihan untuk kami selama hampir 5 tahun lebih sikit sebagai bekalan sebelum melabuhkan kaki( bukan sauh ye,hehe) ke sekolah in sya allah awal tahun depan.. Dan lazimnya lah, setiap yang bermula pasti akan berakhir.. Adik2 pulak yang akan terajui IPIS selepas nih, moga kita semua bijak memilih pemimpin. Seperti yang akak pernah pesan dalam post akak sebelum ni, pilihlah pemimpin yang mampu mengekalkan IPIS dalam bi'ah islamiyah.. Teringat pada satu kuliah oleh seorang ustazah pada akhir tahun lepas, jika kita berdepan dengan 2 pilihan dlm memilih pemimpin, dan kita pulak kena pilih salah satu je dari dua calon yang bertanding tu, maka hukumnya di sini, kita wajib memilih mana2 yang lebih baik dari salah satunya. Ingat, mana2 yang lebih baik tau..

Buat2 sahabat sekelas, tahun ni je kite dapat belajar dalam sekelas kan, hargailah masa yang kite ada sementara masih ada ni.. Moga kite dapat menjadi teladan buat adik2 junior kat maktab ni.. Ukhuwah Islamiyah berlandaskan fahaman yang sama terhadap agama akan membantu kita agar terus kuat berjuang di dalam agama, akan tetapi, jika fikrah tak sama, maka itu akan menggugat keselesaan ukhuwah kite. Teman yang baik bukan sekadar teman untuk berkongsi cerita gembira saja, tetapi juga kisah duka. Maaf sahabat2, kerna aku tidak bisa jadi sahabat yang terbaik buat kalian..Moga kisah persahabatan kite tidak habis setakat ni, akan tapi berterusan hingga ke syurga.. amin..

WALLAHUA'ALAM..

No comments: